Menu Sluiten

De 6 meest bekende koolhydraatarme diëten

Koolhydraatarm eten als een oermens

Steeds meer mensen kiezen voor een koolhydraatarme leefstijl of volgen één van de koolhydraatarme diëten. Er zijn verschillende manieren op dat aan te pakken.

Uiteindelijk is de basis voor alle diëten hetzelfde, namelijk meer onbewerkte natuurlijke producten en minder suiker en snelle koolhydraten.

Daarom zijn ze ook zo succesvol. Maar welke opties zijn er dan allemaal? Dit moet je van de verschillende diëten weten voordat je het gaat proberen.


Inhoudsopgave


Basis koolhydraatarm dieet

Dit is het soort dieet waarvoor niet een echte richtlijn is. Er wordt in het algemeen naar verwezen. Er wordt meestal uitgegaan van een dagelijkse inname van koolhydraten van 50 tot 100 gram per dag. Uiteindelijk gaat het er in dieet om dát je minder koolhydraten eet en niet zozeer om de manier waarop je dat bereikt.

Voordeel is dat je hiermee zelf kan bepalen en testen wat voor jou goed en welke voedingsmiddelen je daarvoor gebruikt. Geeft wel vrijheid dus! Het nadeel is dat je weinig richting krijgt. Zeker voor mensen die voor het eerst koolhydraatarm willen eten, kan het fijn zijn om een basis te hebben.

Je hebt wel wat discipline nodig om zelf uit te zoeken wat bij je past, wanneer je voldoende bent geminderd in het aantal koolhydraten per dag zit en je daaraan te houden.


Paleo dieet

Dit dieet gaat terug naar de tijd dat wij als oermensen leefden. Toen zag ons voedingspatroon er wezenlijk anders uit dan nu. Er moest hard gewerkt worden om wat eten bij elkaar te sprokkelen. We zochten naar bessen en noten en moesten vissen of jagen voor vlees en vis.

Evolutionair zijn we geprogrammeerd om goed te functioneren op het voedingspatroon dat we in die tijd hadden. Pas sinds een kleine 100 jaar hebben de beschikking over bewerkt voedsel, met vaak toegevoegde suikers. Biologisch gezien is 100 jaar slechts een fractie van een seconde. Genetisch gezien zijn we nog steeds die oermens.

Het aanpassen van onze genen aan een ander voedingspatroon, zou tienduizenden jaren (of nog langer) duren. Dit dieet is er daarom op gericht om zoveel mogelijk te eten zoals voedsel in de oertijd beschikbaar was. Dat betekent: veel onbewerkte voedingsmiddelen zoals groeten, fruit, noten, vlees en vis. En geen bewerkte producten, geen suiker en (bijna) geen zuivelproducten.

Over het algemeen eet je dan automatisch minder koolhydraten. Bepaalde koolhydraat-rijke groenten en fruit zijn wel toegestaan. Als je dus echt koolhydraatarm wil eten, moet je daar even op letten.

Voordeel van dit dieet is dat het genetisch gezien waarschijnlijk het beste bij ons past. Ons lichaam is ingesteld op dit voedingspatroon. Je zal je dus waarschijnlijk enorm veel beter gaan voelen.

Nadeel is dat relatief veel voedingsmiddelen niet toegestaan zijn. Dat kan wel eens lastig zijn in onze huidige maatschappij.


Atkins dieet

Cardioloog dr. Atkins heeft een van de eerste koolhydraatarme diëten ontwikkeld. Het dieet is ontstaan uit het idee dat niet minder eten, maar het juíste eten zorgt voor gewichtsverlies.

Het dieet bestaat uit vier verschillende fases. Je persoonlijke doel bepaalt in welke fase je start en hoe lang je in iedere fase blijft.

Fase 1

Dit is de eerste fase voor personen die veel gewicht willen verliezen. Het is de fase waarin de minste koolhydraten zijn toestaan per dag, namelijk 20 gram. Je lichaam komt hiermee in ketose.

Dit is een staat van je lichaam waarbij je stofwisseling op een andere manier gaat werken en je als het ware overschakelt naar vetverbranding. Hiermee val je snel en makkelijk af.

De koolhydraten die je binnenkrijgt, haal je met name uit groenten. Je eet in deze fase alleen groenten, vlees, vis, eieren en kaas. Als je nog minder dan 10 kg af wil vallen ga je naar fase 2.

Fase 2

In deze fase zijn wat meer voedingsmiddelen toegestaan en leer je je persoonlijke koolhydraat balans kennen. Wat kan je nog eten om toch nog af te vallen bijvoorbeeld.

Je begint in deze fase bij 25 gram koolhydraten per dag en dit bouw je langzaam op. Per week ga je 5 gram koolhydraten meer eten. Voedingsmiddelen als noten, zaden en rood fruit kunnen nu worden toegevoegd aan je voedingspatroon.

Deze fase is belangrijk om te bepalen hoe je voeding er voortaan uit gaat zien. Je weet ook wat je moet doen om weer af te vallen als dat nodig is.

Als je nog een paar kilo van je streefgewicht vandaan bent, ga je naar fase 3.

Fase 3

De laatste kilo’s ga je heel langzaam afvallen. Je leert welke voedingsmiddelen wel en niet bij je passen.

Je hebt in fase twee een balans gevonden waarbij je nog steeds (langzaam) afvalt. In deze fase gaat je daar per week 10 gram koolhydraten aan toevoegen. Als je niet meer afvalt of honger/trek tussendoor krijgt, ga je weer 10 gram koolhydraten terug.

Het is per persoon heel verschillend hoeveel gram koolhydraten per dag nog zorgen voor gewichtsverlies.

In deze fase kan je voedingsmiddelen toevoegen als fruit, koolhydraat rijkere groenten en volle graanproducten.

Als je op je streefgewicht bent, ga je op zoek naar je koolhydraat balans. Dit is het aantal koolhydraten per dag waarbij je niet afvalt maar ook niet aankomt.

Als je een maand volgens deze koolhydraatbalans hebt gegeten, ga je naar fase 4.

Fase 4

Nu is het tijd om het dieet om te zetten in een leefstijl. In principe blijf je hetzelfde eten als in fase 3. Het doel is hier om in een range van 2 kg om je streefgewicht te blijven.

Ook kunnen omstandigheden (je gaat minder of meer bewegen bijvoorbeeld) ervoor zorgen dat je je koolhydraat balans weer moet aanpassen.

Koolhydraatarm gerecht, asperges met biefstuk

Het Atkins dieet heeft ook een aantal speciale ‘Atkins’ producten zoals shakes en repen om het afvallen gemakkelijker te laten gaan. Deze producten zijn natuurlijk wel bewerkt en hebben allerlei toevoegingen. Als je ervoor kiest om ook zoveel mogelijk onbewerkte voeding te gaan eten, kan je deze producten laten staan.

Atkins geeft je veel richtlijnen over wat wel en niet ‘mag’. Verder worden de verschillende fases ook goed toegelicht. Als het voor jou dus het beste werkt dat je precies wordt verteld wat wel en niet kan, is dit dieet misschien wat voor jou. Nadeel kan zijn dat er weinig vrijheid is in dit dieet.


Southbeach dieet

Southbeach is een dieet, specifiek gericht op gewichtsverlies met veel eiwitten, weinig suiker en weinig koolhydraten. Al pretenderen ze zelf geen koolhydraatarm dieet te zijn, is het wel een belangrijk aspect van het dieet.

Er wordt meer gekeken naar de glycemische index (hoe snel laat een product je bloedsuikerspiegel stijgen) dan naar het aantal gram koolhydraten per dag. Naast onderscheid tussen ‘goede koolhydraten’ (met lage glycemische index) en ‘slechte koolhydraten’ (met hoge glycemische index) wordt er ook onderscheid gemaakt tussen ‘goede vetten’ (onverzadigde vetten) en ‘slechte vetten’ (verzadigde vetten). 

Ook dit dieet bestaat uit meerdere fases.

Fase 1

Het ontwennen van producten met een hoge glycemische index en verzadigde vetten.

Deze fase duurt meestal 2 weken en je eet dan met name groenten, vlees, vis, eieren en noten. Geen fruit dus.

Fase 2

In deze fase worden goede koolhydraten (dus met een lage glycemische index) langzaam weer toegevoegd. Je kan dan fruit, peulvruchten en volkoren producten toevoegen, zolang je af blijft vallen.

Als je je streefgewicht hebt bereikt, ga je naar de laatste fase.

Fase 3

Deze fase is gericht op het behoud van je streefgewicht. Je blijft daarmee hetzelfde eten als in fase 2, maar dan in een balans waardoor je niet afvalt en ook niet aankomt.

Deze fase wordt je toekomstige eetpatroon en daarmee dus ook je nieuwe leefstijl.

Zoals je leest, worden in fase 2 volkoren granenproducten en peulvruchten toegevoegd. Dit maakt het dieet niet meer helemaal koolhydraatarm.

Southbeach geeft net als Atkins veel richtlijnen en duidelijke omschrijvingen van wat je wel en niet mag eten.

Het belangrijkste verschil met Atkins is dat Southbeach meer uitgaat van de glycemische index en Atkins van het aantal gram koolhydraten per dag.

Verder geeft Southbeach wat meer richting aan het soort vetten dat je eet, terwijl dat bij Atkins vrij wordt gelaten.


Ketogeen dieet

Dit is één van de strengste vormen van koolhydraatarm eten die er zijn. Het doel van dit dieet is om je lichaam in een staat van ketose te brengen.

Dat is zoals eerder gezegd een manier van eten waarbij je stofwisseling op een andere manier gaat werken. Doordat er nog maar zo weinig glucose beschikbaar komt in je bloed, gaat je lichaam over op vetverbranding. Daarmee val je heel snel heel veel af.

Aangeraden wordt om het aantal koolhydraten dat je eet onder de 50 gram per dag te houden. Soms wordt zelfs een nog lager aantal koolhydraten per dag aangeraden.

Om onder dat aantal per dag te blijven, moet je van veel soorten voedingsmiddelen afblijven. Als je bijvoorbeeld fruit eet, ga je hier al snel overheen. Door alleen al groenten te eten, kom je al makkelijk aan de 30 gram koolhydraten per dag.

Dit dieet is daarom ook moeilijk om lange tijd vol te houden. Dat is meteen het belangrijkste nadeel.

Ook kan je tekorten aan bepaalde voedingsstoffen ontwikkelen, het is dus aan te raden om er multivitaminen bij te gebruiken.

Voordeel van dit dieet is dat je snel veel gewicht verliest.


Dr. Frank dieet

Dit is een dieet dat is ontwikkeld door de internist doctor Frank.

Het is een koolhydraatarm en een vet- en eiwitrijk voedingspatroon waardoor je snel afvalt. Het dieet geeft aan dat, als je dit wilt behouden, je ook je leefstijl zal moeten aanpassen.

Het dieet is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat door dr. Frank zelf is gedaan. Hij geeft weekmenu’s met allerlei afwisselende recepten.

Als nadeel wordt genoemd dat de recepten soms wat ingewikkeld zijn. Voordeel is dat je zelf niets hoeft te kiezen, maar je wordt verteld wat je die dag gaat eten.

Dit zijn de 6 in Nederland meest bekende koolhydraatarme diëten, maar er zijn nog andere koolhydraatarme diëten.

Na het lezen van bovenstaande, heb je vast al een idee gekregen van wat goed of minder goed bij je past. Daarna is het gewoon een kwestie van DOEN.


Voor je idee, het aantal gram koolhydraten van een paar producten:

Gerelateerde Berichten