Menu Sluiten

Koolhydraatarm diner, hoe te beginnen?

Koolhydraatarm diner

Als je een koolhydraatarm dieet wilt gaan volgen loop je vanaf het allereerste moment tegen een aantal dilemma’s aan. Je eet minimaal drie keer per dag en vanaf de eerste maaltijd zal je dingen anders moeten gaan doen. Er zullen een aantal ingrediënten, welke je bijna dagelijks eet, uit je voedingspatroon geschrapt moeten gaan worden. Zo gaat de bodem onder je pizza uit, gaan de aardappels uit de stamppot en verdwijnt de spaghetti uit de spaghetti bolognese. Heftig hè! 

En dan praat ik nog niet eens over het aanpassen van het ontbijt en de lunch. Zie je het al voor je? Een broodje kaas, zonder brood? In dit artikel zoom ik verder in op de opties voor een koolhydraatarm diner. Ik laat je zien dat het zeker wel mogelijk is om een lekker koolhydraatarm diner op tafel te zetten.


Inhoudsopgave


Is het moeilijk om een koolhydraatarm diner te bereiden?

In Nederland moet het diner over het algemeen binnen een half uur op tafel staan. Een enkeling kookt nog echt, maar het gros van de mensen flanst binnen een half uur iets in elkaar en heeft slechts één doel: zo snel mogelijk aan tafel!

Kan dit ook met een koolhydraatarm diner? Jazeker! Het enige wat je hoeft te doen is het ingrediënt met veel koolhydraten uit de maaltijd te schrappen. Dit vervang je, al dan niet, door een product met weinig of geen koolhydraten. Hieronder laat ik je aan de hand van enkele voorbeelden uit de praktijk zien dat je nog steeds in niet al teveel tijd een lekker prakkie op tafel kunt zetten.


Een koolhydraatarm diner bevat geen aardappels. Hoe kan ik deze vervangen?

Samengevat eten we aardappels op vier verschillende manieren: gekookt, gebakken, gepureerd of gefrituurd. Veel meer kun je er niet mee.  De combinaties waarin we ze eten zijn er al niet veel talrijker, namelijk: in combinatie met vlees/vis en groenten, door de stamppot, in een ovenschotel of als patat.

Stamppot en patat zijn om de aardappel heen gebouwd. Als je deze zonder aardappels wilt maken moet je op zoek naar alternatieven als groentenfrietjes of knolselderij purree. Wat mij betreft niet bepaald geschikte alternatieven. Kortom, heb je zin in stamppot of patat, eet deze dan gewoon met aardappels. Op het moment dat de aardappel de kern van het gerecht is, moet je hem misschien niet eens willen vervangen (zie ook de pizza verderop in dit artikel).

Ga je echter voor een ovenschotel of de Oud-Hollandse combi van vlees, groenten en aardappels? In dat geval is het een heel ander verhaal. De aardappel maakt wel onderdeel van deze gerechten uit maar speelt een veel minder prominente rol. In deze gerechten is hij dan ook prima te vervangen voor koolhydraatarme producten. Hieronder een aantal alternatieven:

Koolhydraatarm koken

In het geval van vlees, groenten en aardappels kun je de aardappels vervangen door:

  • Geen extra ingrediënt, maar gewoon wat meer groenten.
  • Gebakken champignons. Bijvoorbeeld in combinatie met een biefstuk.
  • Wat verse rauwkost in de vorm van plakjes komkommer, tomaten of wortel.
  • Salade met ingrediënten, passend bij de rest van het gerecht.

Aardappel vervangen in een ovenschotel

  • Gegrilde plakken aubergine of courgette.
  • Geraspte kaas.
  • Knolselderij, pastinaak of peterselie wortel.

Hoe kan ik pasta vervangen?

In veel Italiaanse gerechten is de pasta de kern van het gerecht en is de saus slechts opvulling. Gelukkig hebben wij in Nederland onze eigen draai aan een aantal Italiaanse gerechten gegeven. Het resultaat hiervan is dat de saus een veel prominentere rol is gaan spelen. In veel gevallen doen wij dan ook veel meer saus over de pasta dan de Italianen.

In het geval van een koolhydraatarm diner biedt dat uitkomst. Zou de saus namelijk bijzaak zijn dan is de pasta nagenoeg niet te vervangen. Heb je echter een flinke dot saus op je bord liggen, dan kun je andere opties voor de pasta gaan bedenken.

Zelf heb ik eigenlijk drie varianten:

  1. Ik maak een flinke portie stevige (tomaat flink in laten dikken) pastasaus met een hele berg groenten er doorheen. De combinatie van deze twee zaken maakt de saus uiteindelijk zo rijk en stevig, dat er helemaal geen pasta meer nodig is om hem te kunnen eten. Zeker niet als je er nog eens wat lekkere Parmezaanse kaas overheen strooit. Het is even oefenen voordat je de juiste combi en structuur hebt, maar wat mij betreft is dit de beste optie.
  1. Je maakt een pastasaus zoals je ook met pasta zou maken. In deze saus doe je echter geen pasta, maar reepjes van gegrilde courgette. In hipsterland ook wel courgetti genoemd. Let wel op dat je de courgette niet rauw door de saus knikkert, maar deze zo stevig mogelijk probeert te krijgen. Dit kun je doen door als eerste de courgette te snijden (gebruik hier een spiraalsnijder voor), hier wat zout overheen te strooien en deze aan de kant te zetten. Vervolgens ga je met de pastasaus aan de slag. Als deze bijna klaar is en de tafel gedekt is, spoel je de courgette slierten af, knijp je er flink in zodat het vocht eruit gaat en bak je ze op heel hoog vuur even aan. Het zout heeft flink wat vocht uit de courgette getrokken waardoor deze een stuk steviger blijft.
  1. Het derde alternatief wat ik voor je heb heeft met lasagne te maken. Voor dit gerecht vervang ik de pastabladen namelijk door gegrilde plakken aubergine en courgette. Hoe dit in zijn werk gaat? Maak als eerste een goed gevulde en zeker ook stevige pastasaus. Dit doe je door de saus lang genoeg op een middelhoog vuur te laten koken zodat er lekker veel vocht verdampt. Als de saus staat te pruttelen pak je één (of twee) koekenpannen, snij je plakken van 0,5 tot 1,0 cm van de aubergine en courgette en grill je deze tot ze goed bruin zijn. Als de saus klaar is pak je een schaal, doe je daar een laag saus in die je afdekt met de aubergine. De aubergine bestrooi je vervolgens met kaas, waarna je wederom een laag saus toevoegt. Dit herhaal je tot de saus op is of de schaal vol is. Bovenop strooi je nog wat geraspte kaas en dan zet je de schaal ca. 15 minuten op 200 graden in de oven. Zodra de kaas lekker bruin en krokant is, is de maaltijd klaar. Dit gerecht is wat werk, maar een absolute aanrader.

Hoe eet ik een pizza, maar dan zonder de koolhydraat-rijke bodem?

Nou… eigenlijk gewoon niet. Als je een pizza wilt eten. Eet dan ook gewoon een echte pizza en ga niet lopen klooien met bloemkool bodems, kaasbodems en weet ik wat nog allemaal meer. Je krijgt er zeker iets mee op tafel wat van de bovenkant het uiterlijk een pizza heeft. Qua smaak en structuur raakt het echter kant noch wal. Een pizza is een deegproduct en moet wat mij betreft ook gewoon met deeg gegeten worden.

Heb je onstilbare trek in pizza? Dan zal je dus even van je geloof af moeten stappen en gewoon vol op de koolhydraten moeten gaan. Voel je vooral niet schuldig als je dit doet, maar geniet ervan! De volgende dag ga je gewoon weer over tot de orde van de dag en laat je de koolhydraten weer achterwege.


En hoe moet het dan met het toetje?

In de eerste plaats is het geen verplichting om na ieder diner een toetje te eten. Er staat geen straf op als je dit achterwege laat of vervangt voor een kop koffie of thee. Wil je echter wel graag een toetje eten, dan is ook dit wel mogelijk.

Ongezoete kwark is een lekker en goed alternatief voor de zoete vla varianten en vruchtenyoghurt. Door de melksuikers bevat kwark wel wat suiker, maar dit staat bij lange na niet in verhouding tot de zoete dessertjes.

Een andere, wellicht minder voor de hand liggende optie, is slagroom. Ja, ik weet dat slagroom hartstikke vet is, maar als het ongezoet is en je het niet elke dag eet mag het best af en toe. Hoe lekker is het om in de zomer een bakje aardbeien met ongezoete slagroom als toetje te eten? Als je niet van ongezoete slagroom houdt kun je evt. wat stevia toevoegen. Doe dit echter met mate want het heeft een vrij uitgesproken smaak.

Koolhydraatarm fruit

Een derde, en de meest gezonde, optie is een bakje met vers fruit. Als je fruitsoorten met relatief weinig koolhydraten kiest, kan dit prima en heb je echt een heerlijk dessert.

Zoals je ziet zijn er dus manieren genoeg om producten met veel koolhydraten uit je avondeten te schrappen en toch lekker te kunnen eten. Hierboven heb ik je enkele alternatieven gegeven, maar je kunt uiteraard ook zelf op zoek gaan. Er zijn zat goede kookboeken of dieetprogramma’s die boordevol koolhydraatarme recepten staan. Mijn eigen ervaring zegt echter dat het in veel gevallen een kwestie van proberen is en je na een tijdje vanzelf een nieuw portfolio van koolhydraatarme recepten en gerechten hebt ontwikkeld.

Doe dus vooral wat voor jou goed voelt en ook goed toepasbaar is. Voor niks gaat de zon op, maar ik denk dat ik je met dit artikel heb laten zien dat het zeker mogelijk is om naar een koolhydraatarm diner toe te gaan en toch lekker te kunnen blijven eten.

Gerelateerde Berichten