Menu Sluiten

Koolhydraatarm ontbijt

Croissants bevatten veel koolhydraten

De eerste maaltijd van de dag. Soms wordt wel eens gezegd zelfs de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je besluit om koolhydraatarm te gaan eten, vind je het ontbijt misschien wel de ‘lastigste’ maaltijd. Vond ik in ieder geval wel.

Als Nederlanders zijn we gewend om brood te eten als ontbijt. Of zuivel met ontbijtgranen. Brood zit natuurlijk vol koolhydraten en ontbijtgranen ook. Met een beetje pech heb je bij die laatste ook nog eens veel toegevoegde suikers te pakken….  Daar komt nog bij dat we vaak gehecht zijn aan ons ontbijtje. Elke dag hetzelfde. Heerlijk niet nadenken over wat je gaat eten als je net uit bed komt rollen. Hoe verander je dat en waar verander je het dan naartoe?


Help!

Een koolhydraatarm ontbijt dus. Dat klinkt allemaal niet makkelijk en hoopvol. Geen brood, geen ontbijtgranen en lastig te veranderen… Gelukkig hoeft het niet moeilijk te zijn. Want gelukkig blijven er nog heel veel dingen over die je wel gewoon kan eten.

Koolhydraatarm Ontbijt

Zoals wat dan? Denk eens aan volle yoghurt met noten en wat fruit. Echt een super opstart voor de dag. Moet je wennen aan minder zoet als je dat nu wel gewend bent, zou je kunnen overwegen om wat zoetstof toe te voegen. Neem dan liever geen varianten met aspartaam vanwege nadelige effecten voor de gezondheid, maar kies liever voor varianten met bijvoorbeeld stevia.

Dan is er ei. Massa’s mogelijkheden met ei. Zeker in de ochtend. Een goed gevulde omelet bijvoorbeeld. Zo krijg je zelfs bij je ontbijt al groenten binnen! Dat is mooi meegenomen voor de gezondheid natuurlijk. Maar een uitsmijter kan natuurlijk ook lekker zijn. Of een roerei met wat champignons.

Ga je liever voor makkelijk en snel, kan je denken aan een gezonde smoothy. Deze kan je de avond van tevoren al bereiden en in de koelkast bewaren. Dan ben je ‘s ochtends zo de deur uit.  Als je tenminste niet van dat onmogelijke haar hebt als ik dat eerst uren geföhned moet worden….

Koolhydraatarm ontbijt yoghurt met noten en zaden

Dan zijn er nog varianten van koolhydraatarme pannenkoekjes. Deze kan je maken met bijvoorbeeld amandelmeel of kokosmeel. Super lekker met wat vers fruit en wat opgeklopte room! De pannenkoekjes kan je ook in wat grotere hoeveelheden maken en zijn meestal goed in te vriezen. Zo ben je niet iedere ochtend eerst aan het kokkerellen.

Tot slot zijn er voor de echte broodliefhebbers ook koolhydraatarme varianten van brood te vinden of te maken. Voor de koolhydraatarme brood soorten in de supermarkt wel even opletten of ze echt koolhydraatarm genoeg zijn voor het doel dat jij voor ogen hebt. Verder hebben ze vaak veel toevoegingen (waar je misschien niet altijd op zit te wachten). Zelf maken is altijd de gezondste optie.


Kwestie van doen

Ja het zal dus om een bewuste verandering van je vragen. En als je half slaperig het liefst alles op routine doet, zal dat wat discipline vragen. Daarom is een goede voorbereiding erg fijn. Zet de avond vooraf alvast wat dingen klaar, of bereid het vast (deels). Daarna is het uitzitten. Het duurt ongeveer 30 dagen voordat nieuw gedrag routine is geworden. Dus geef je koolhydraatarme ontbijt de tijd.

Samengevat:

  • Bedenk waarmee je zou willen ontbijten
  • Besluit dat dit de komende tijd je ontbijt gaat worden
  • Hou in gedachten waarom je dit wil doen. Afvallen? Betere gezondheid? Fitter worden? Meer energie?
  • Bereid je goed voor, zet eventueel ‘s avonds al wat klaar
  • Geef het de tijd, minimaal 30 dagen om je routine te veranderen

En hé, het bakkie koffie (zonder suiker uiteraard) kan natuurlijk wel gewoon! Dus dat is weer mooi meegenomen….

Gerelateerde Berichten