Menu Sluiten

Waar zitten koolhydraten in?

Pasta met veel koolhydraten

Heb je het plan opgevat om een koolhydraatarm dieet te gaan volgen? Lees dit artikel dan even goed door! Ik leg je uit welke producten veel slechte koolhydraten bevatten en welke goede of juist helemaal geen. Waar zitten koolhydraten in en hoe kun je deze voortaan het beste links laten liggen.


Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zitten in heel veel producten, niet alleen in bewerkte, maar ook in verse producten. Het is echter zo dat de ene koolhydraat de andere niet is. Grofweg zijn er twee soorten koolhydraten. Namelijk enkelvoudige en complexe koolhydraten. Het verschil tussen deze twee is eigenlijk precies wat de naam al zegt: De één zit complex in elkaar en de ander eenvoudig.

Enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten zitten vooral in suikerrijke en bewerkte producten. Deze koolhydraten worden snel omgezet in glucose en kunnen snel door het lichaam worden opgenomen. Je krijgt er dus ineens een flinke energiestoot van. Zoveel zelfs dat je lichaam meer glucose aanmaakt dan het kan verbranden. Als dit gebeurt slaat je lichaam het overtollige glucose op als vet. Overtollige energie wordt dus opgeslagen voor het geval dat…

Het probleem is echter vaak dat ‘het geval dat…’ niet komt. Onze verre voorouders, die als jagers en verzamelaars door het land trokken, hadden deze reserve brandstof regelmatig nodig. Het eten lag immers niet voor het oprapen in die tijd. Tegenwoordig kennen we dat probleem niet meer en vullen we onze energievoorraad weer aan zodra deze te laag lijkt te worden. Kortom, de opgeslagen vetten blijven netjes opgeslagen en worden telkens een beetje meer aangevuld. Ons gewicht neemt meer en meer toe.

Een ander kenmerk van enkelvoudige koolhydraten is dat ze een soort van hol zijn. Dat wil zeggen dat met de kunstmatige bewerking essentiële voedingsstoffen zijn verdwenen. Voedzaam zijn deze koolhydraten dus allerminst. Gevolg is dus niet alleen dat je er weer snel honger van krijgt, maar ook dat je lichaam belangrijke vitaminen en mineralen gaat missen.

Samengevat heb je dus eigenlijk helemaal niks aan deze koolhydraten en zijn ze absoluut niet goed voor je.


Producten met veel enkelvoudige koolhydraten

Zoals hierboven al beschreven zitten enkelvoudige koolhydraten in suikerrijke en bewerkte producten. Hieronder een lijst van een aantal koolhydraat-rijke producten:

Dranken

  • Fruitsap
  • Limonade
  • Zuiveldrank
  • Chocolademelk
  • Frisdrank
  • Energiedrank
  • Bier
  • Wijn
  • Likeur

Granen

  • Brood
  • Ontbijtgranen
  • Pasta
  • Rijst
  • Pannenkoeken
  • Wraps
  • Bloem
  • Gebak
  • Vermicelli
  • Paneermeel

Fastfood/snacks

  • Patat
  • Pizza
  • Hamburger (broodje)
  • Kroket
  • Sushi
  • Rijstgerechten
  • Sushi (rijst)

Toetjes

  • Ijs
  • Vla
  • Vruchtenyoghurt
  • Gedroogd fruit
  • Chocola

Overige producten

  • Aardappels
  • Hagelslag
  • Jam
  • Honing
  • Chocoladepasta
  • Soep uit blik/oplossoep
  • Gemarineerde producten
Complexe koolhydraten in fruit

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten zijn koolhydraten met een veel meer complexe structuur. Deze komen vooral voor in producten van natuurlijke oorsprong zoals groenten en fruit. Complexe koolhydraten worden veel langzamer door het lichaam opgenomen. Hierdoor wordt de energie die ze loslaten beter over de tijd verdeeld. De glucose wordt langzamer aan het lichaam afgegeven waardoor je een constante aanvoer van energie hebt.

Door deze gereguleerde afgifte stijgt je bloedsuikerspiegel minder hard en krijg je minder snel honger. Producten met complexe koolhydraten bevatten vaak belangrijke mineralen, vitaminen en vezels. Ze zijn dus ook nog eens belangrijk voor je gezondheid.

 Producten met veel complexe koolhydraten

Hieronder een lijst met een aantal producten met veel complexe koolhydraten:

Groenten

  • Mais
  • Pompoen
  • Pastinaak
  • Zoete aardappel

Peulvruchten

  • Erwten
  • Linzen
  • Kikkererwten
  • Bruine bonen
  • Witte bonen
  • Tuinbonen

Fruit

  • Appel
  • Peer
  • Sinaasappel
  • Mandarijn
  • Perzik
  • Pruim
  • Ananas
  • Banaan
  • Kersen
  • Abrikozen
  • Kiwi
  • Druiven

Noten, granen en zaden

  • Walnoten
  • Havermout
  • Pompoenpitten
  • Zilvervliesrijst
  • Macadamianoten
  • Pijnboompitten
  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Spelt
  • Zonnebloempitten
  • Pistachenoten
  • Cashewnoten
  • Rogge
  • Pecannoten
  • Lijnzaad
  • Quinoa

Deze lijst is nog lang niet compleet maar geeft je een goed beeld van welke producten veel complexe koolhydraten bezitten. Zoals eerder beschreven bevatten deze producten dus ook veel gezonde stoffen. Dat wil echter niet zeggen dat je ze onbeperkt kunt eten in een koolhydraatarm dieet. De producten bevatten weliswaar complexe koolhydraten, het zijn wel nog steeds koolhydraten. Moet je ze dan volledig uit je dieet schrappen? Nee, dat zeker niet.

Het is zeer belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen en bovengenoemde producten bevatten over het algemeen veel vezels. Ook hier dien je een goede afweging te maken van hoeveel je waarvan kunt eten. Ga jij een dagje naar buiten, ben je actief bezig en loop je veel. Dan is het geen enkel probleem om lekker wat noten en fruit mee te nemen.

Hang je echter een dag op de bank en eet je veel (gedroogd) fruit en noten, dan is dat minder goed. Je lichaam produceert ook dan weer meer glucose dan het vraagt. Met als gevolg dat ook dit opgeslagen wordt als vet. Het is dus wederom een kwestie van vraag en aanbod van je lichaam.

Geen of weinig koolhydraten

Als je een koolhydraatarm dieet wilt volgen zal je veel van bovenstaande producten uit je voedingspatroon moeten schrappen. Als je de lijstjes met producten ziet, zou je bijna denken dat je niks meer mag eten. Dat valt gelukkig reuze mee. Er zijn ook genoeg producten die slechts weinig koolhydraten bevatten en je dus gerust mag eten. Je kunt heerlijke gerechten van deze producten maken.

Zoals de titel al zegt, zijn het producten met relatief weinig koolhydraten. Dat wil dus zeker niet zeggen dat ze allemaal helemaal geen koolhydraten bevatten. In een aantal gevallen is dat uiteraard wel zo. Echter bevat een groot deel van deze producten nog steeds een beperkt aantal complexe koolhydraten. Ook van het eten van deze producten krijg je dus energie om de dag door te komen.

Koolhydraatarm groenten

Producten met geen of weinig koolhydraten

De volgende voorbeelden van producten bevatten geen, of weinig koolhydraten. De koolhydraten die ze wel bevatten zijn complexe koolhydraten:

Fruit

  • Aardbeien
  • Frambozen
  • Bessen
  • Bramen
  • Avocado

Zuivel

  • Kaas
  • Yoghurt (zonder toevoegingen)
  • Kwark
  • Eieren
  • Feta
  • Mozzarella

Groenten

  • Sla
  • Spinazie
  • Wortel
  • Prei
  • Andijvie
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Snijbonen
  • Champignons
  • Ui
  • Courgette
  • Knoflook
  • Tomaat
  • Kool
  • Spruitjes
  • Sperziebonen
  • Bieten
  • Aubergine
  • Witlof

Zonder koolhydraten

  • Koffie
  • Vis
  • Vlees
  • Kip
  • Olie (naturel)
  • Azijn
  • Water

Gezonder worden of afvallen?

Overweeg jij om over te stappen op een koolhydraatarm dieet? En wil je graag een gezonder voedingspatroon of een aantal kilo afvallen? Ik hoop dat de inzichten die ik je in dit artikel gegeven heb hier een bijdrage aan kunnen leveren. Wil je echt een aantal kilo kwijt dan kan ik je adviseren om je zoveel mogelijk op producten uit de onderste categorie te richten. Zorg in dat geval wel dat je ruim voldoende producten met weinig koolhydraten eet. Alleen maar producten zonder koolhydraten eten is absoluut niet goed voor je.

Ben jij tevreden met je gewicht en wil je overstappen om een gezonder voedingspatroon aan te nemen? Leg ook dan de focus op de onderste categorie met producten. Omdat je niet af hoeft te vallen is het voor jou geen enkel probleem om ook zo nu en dan producten met complexe koolhydraten te eten. Hou vraag en aanbod van je lichaam hier uiteraard wel goed bij in balans.

Gerelateerde Berichten